Zpracovávám

Jak fungují odložené platby

22.05.2025

Odložené platby se v Česku staly populární alternativou k tradičním platebním metodám. Fenomén odložených plateb je dnes už rozšířen po celém světě. Tento způsob placení umožňuje zákazníkům zaplatit za zboží flexibilněji. Níže naleznete přehled hlavních poskytovatelů těchto služeb v Česku a popis toho, jak jednotlivé služby fungují.

Co jsou odložené platby?

Službu většinou poskytují banky a jiné bankovní i nebankovní společnosti. Služba umožňuje zákazníkům nakoupit zboží nebo služby ihned a zaplatit za ně až po určité době. Jsou známé také jako “nakup teď a zaplať později,” případně “kup a zaplať za měsíc”. Mají tedy formu spotřebitelské půjčky. Obvykle zákazníci zaplatí danou částku bez navýšení, tedy bez úroků nebo poplatků, pokud je platba provedena včas. Tato metoda je oblíbená pro svou flexibilitu a pohodlí, zejména při online nákupech. Umožní zákazníkovi zboží vyzkoušet, aniž by se musel upisovat k jeho okamžité koupi.

Co se stane, když nezaplatím včas?

Odložené placení nelze používat neustále - bývají na něj limity. Co se týče zákazníka - to, kolik času na zaplacení má a kolikrát může použít odloženou platbu, se u jednotlivých služeb liší.

Pokud se blíží datum splatnosti faktury, společnosti poskytující odložené platby začnou zákazníkům zasílat upozorňovací SMS a emaily. Po neuhrazení faktury se z částky stává dlužná částka, kterou je nutné uhradit. Přidává se k ní i smluvní pokuta, která časem narůstá, a úroky z prodlení. Pokud má zákazník problém splácet, je vhodné se obrátit na firmu co nejdříve a situaci řešit individuálně. V případě ignorování problému může dojít i k vymáhání peněz.

Zamítnutí odložené platby

Odložené platby nemusí být zákazníkovi vždy automaticky poskytnuty. Platba musí projít schválením. Lepší šanci mají uživatelé, kteří vyplní pravdivě své údaje a mají dobrou bonitu. Stává se však, že platba bývá povolena i přes prvotní neschválení, pokud si o ni zákazník zkusí zažádat znovu.

Hlavní poskytovatelé odložených plateb v Česku

Twisto

  • Vlastník: Param (dříve australská společnost Zip).
  • Počet uživatelů: Více než 1,6 milionu v Česku i Polsku
  • Jak funguje: Odložené platby až na 45 dní, možnost rozdělení platby na třetiny bez navýšení po dobu 3-12 měsíců. Za poplatek je možné odložit i měsíční vyúčtování, pokud z něj zákazník zaplatí 10 %. Twisto má také mobilní aplikaci s přehledem výdajů i vlastní platební kartu. Navíc nabízí i různé cashbacky pro věrné zákazníky. Využívání účtu je 6 měsíců zdarma, poté stojí 99 Kč/měsíc, pokud chce zákazník službu využívat i v kamenných obchodech, případně 199 Kč/měsíc, pokud zákazník platí v cizí měně. Využívání služby online je zdarma.
  • Limity na platby: 10 000 Kč za rok. Limit na první nákup ovlivňuje i obvyklá cena, za kterou se na daném e-shopu nakupuje.

Skip Pay

  • Vlastník: ČSOB.
  • Počet uživatelů: Více než 130 000 aktivních uživatelů
  • Funkce: Odložené platby až na 50 dní (standardem je 30), možnost rozdělení platby na třetiny, Skip Pay karta pro platby v kamenných obchodech a výběry z bankomatů ČSOB. S cashback portálem je možno ušetřit při každém nákupu až 10 %. Vlastní aplikace pro správu plateb.
  • Limity na platby: Záleží dle balíčku. Balíček MAXI umožňuje limit až 100 000 Kč. Balíček MINI má limit 10 000 Kč.

PlatímPak

  • Vlastník: Raiffeisenbank.
  • Funkce: Odložené platby až na 30 dní bez úroků. Funkce je propojená s mobilní aplikací banky klientů Raiffeisenbank, což umožňuje snadný přehled o jednotlivých platbách a možnost jejich okamžitého zaplacení skrze mobilní bankovnictví. Pokud má platba po termínu splatnosti, proběhne automatické inkaso z účtu. Služba je dostupná i klientům, kteří nemají účet u Raiffeisenbank. S funkcí PlatímPak je možné zaplatit například i na Givery.
  • Limity na platby: Maximální výše nákupu 25 000 Kč. Klienti Raiffeisenbank mohou službu využívat opakovaně a bez omezení. Zákazníci, kteří nejsou klienti Raiffeisenbank, mohou službu využít až do 50 000 ročně a v jednu chvíli mohou mít jen jednu neuhrazenou platbu.