Zpracovávám
Jak správně vydat vlastní dárkové poukazy

Dárkové poukazy jsou jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak zákazníkům připravit atraktivnější nákupní zážitek. Jsou ideálním dárkem, efektivním marketingovým nástrojem a stále častěji jsou i součástí strategie firemních benefitů. Chystáte se začít ve své firmě vydávat vlastní dárkové poukazy? Nebo se chcete ujistit, že vše děláte správně? Nejste si jisti, co je k vydávání poukazů zapotřebí právně? Tento článek vám poskytne přehled praxe, legislativních požadavků i tipů, na co si dát pozor.

Obsah článku
  1. Jak vypadá praxe: vydávání poukazů v Česku i v zahraničí
  2. Legislativní rámec prodeje poukazů v Česku
  3. Co by měl obsahovat každý dárkový poukaz
  4. Jak vám s dárkovými poukazy pomůže Givery

Jak vypadá praxe: vydávání poukazů v Česku i v zahraničí

Ve světě jsou dárkové poukazy naprosto běžnou součástí podnikání. Je možné je zakoupit v malých kavárnách i velkých e-shopech. V některých zemích (např. USA nebo Velké Británii) mají firmy k dispozici pokročilé systémy pro správu voucherů, často napojené na CRM a marketingové nástroje. Poukazy se zde často využívají nejen pro dárkové účely, ale i k refundacím, jako věrnostní benefity nebo motivační programy pro zaměstnance.

V České republice jsou vlastní dárkové poukazy populární zejména mezi poskytovateli služeb . Časté jsou kosmetika, masáže, zážitky, restaurace. Díky poukazům se často darují i různá předplatná. Nabídka se v Česku zvedla hlavně během covidu. Mnohým poskytovatelům hrozilo, že nebudou moci své služby poskytovat. Stále více obchodů ale nabízí i vouchery, které zákazník použije na nákup zboží. Koupit se dají i digitální verze, které se jednoduše uplatní zadáním kódu v košíku. I u nás je časté, že dárkové poukazy mají různé výhody a komponují například slevy (za poukaz v hodnotě 200 Kč je možné nakoupit za 300 Kč a podobně). V praxi se dají pořídit poukázky v konkrétní hodnotě, na různé typy zboží nebo služeb, případně i na slevu.

Přesto však řada podnikatelů tápe v tom, jak správně voucher vytvořit a jaké právní náležitosti musí splňovat.

Legislativní rámec prodeje poukazů v Česku

Český zákon neobsahuje specifickou úpravu dárkových poukazů. Ačkoliv zná pojem “poukázka”, chápe jej jinak, než jak jej známe z e-shopů, obchodů a služeb. Na dárkové poukazy se vztahují obecná pravidla občanského zákoníku a daňové legislativy. Český zákon ošetřuje jen účtování dárkových poukazů - řeší tedy DPH a zdali je poukaz jednoúčelový či víceúčelový.

Dárkové poukázky jsou velmi variabilní produkt. Nelze očekávat, že všechny budou využívány stejným způsobem. Aby prodej poukazů fungoval, je s ohledem na právní jistotu a práva spotřebitele nutné definovat, jak budou poukazy používány. Co to znamená?

Nejlepším krokem je sepsat obchodní podmínky, na které se podnikatel při prodeji poukázky předem odkáže.

Obálky s poukazy.

Co by měly obsahovat obchodní podmínky k prodeji poukazů

  • kdo je vydavatelem poukazu a u koho lze poukaz uplatnit
  • možnost či nemožnost využití (přenosu) třetí osobou - a jaké jsou důsledky takového převedení na třetí osobu
  • jestli je možné předmět poukázky zvolit nebo je zvolen při jejím vydání
  • jak poukaz uplatnit
  • jestli je poukaz jednorázový, dá se využít opakovaně nebo rozložit uplatnění, případně jestli ji může využít jen ten, kdo ji uplatní jako první
  • zdali je hodnota poukázky úročena
  • jestli je možno poukázku vrátit oproti penězům
  • časové omezení dárkové poukázky, a co se stane po vypršení limitu uplatnění

Koupit univerzální dárkový poukaz

Co by měl obsahovat každý dárkový poukaz

Dárkový poukaz nemusí obsahovat všechny obchodní podmínky zmíněné výše. Aby byl váš voucher důvěryhodný a zároveň zákaznicky přívětivý, měl by obsahovat alespoň následující informace:

Klíčové náležitosti dárkového poukazu:

  1. Název a identifikace poskytovatele – včetně IČO a kontaktních údajů.
  2. Hodnota poukazu (alternativně, pokud nechceme zmiňovat konkrétní částku, poukaz vystavíme s jasným popisem služby - např. „1× relaxační masáž 60 minut“).
  3. Doba platnosti – konkrétní datum, do kdy je možné poukaz uplatnit.
  4. Jedinečný identifikátor – číslo, QR kód nebo jiný prvek bránící padělání.

Případně můžeme na poukaz přidat i podmínky použití – např. „Poukaz nelze směnit za hotovost“, „Nevztahuje se na zlevněné služby“, apod. Můžeme také odkázat na web, kde máme sepsané obchodní podmínky online.

Obálka s poukazem.

Jak vám s dárkovými poukazy pomůže Givery

V Givery máme s poukazy bohaté zkušenosti. Pomáháme firmám vytvářet, spravovat a distribuovat dárkové vouchery, ať už jde o papírové, digitální nebo firemní. Nabízíme i možnost automatizace procesů, tisk dárkových poukazů, poradenství při zavádění poukazů do firmy a možnost personalizace poukazů tak, aby vizuálně odrážely vaši značku.

Pokud si nejste jistí, jak s vydáváním poukazů začít nebo jak správně nastavit legislativní rámec, ozvěte se nám – rádi vám pomůžeme nastavit celý proces bez starostí.

Případně si můžete také přečíst, jak se mohou dárkové poukazy vyjímat jako dárek v dárkovém balíčku pro zaměstnance i obchodní partnery.