12.06.2025

Dárkové poukazy jsou jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak zákazníkům připravit atraktivnější nákupní zážitek. Jsou ideálním dárkem, efektivním marketingovým nástrojem a stále častěji jsou i součástí strategie firemních benefitů. Chystáte se začít ve své firmě vydávat vlastní dárkové poukazy? Nebo se chcete ujistit, že vše děláte správně? Nejste si jisti, co je k vydávání poukazů zapotřebí právně? Tento článek vám poskytne přehled praxe, legislativních požadavků i tipů, na co si dát pozor.
Jak vypadá praxe: vydávání poukazů v Česku i v zahraničí
Ve světě jsou dárkové poukazy naprosto běžnou součástí podnikání. Je možné je zakoupit v malých kavárnách i velkých e-shopech. V některých zemích (např. USA nebo Velké Británii) mají firmy k dispozici pokročilé systémy pro správu voucherů, často napojené na CRM a marketingové nástroje. Poukazy se zde často využívají nejen pro dárkové účely, ale i k refundacím, jako věrnostní benefity nebo motivační programy pro zaměstnance.
V České republice jsou vlastní dárkové poukazy populární zejména mezi poskytovateli služeb . Časté jsou kosmetika, masáže, zážitky, restaurace. Díky poukazům se často darují i různá předplatná. Nabídka se v Česku zvedla hlavně během covidu. Mnohým poskytovatelům hrozilo, že nebudou moci své služby poskytovat. Stále více obchodů ale nabízí i vouchery, které zákazník použije na nákup zboží. Koupit se dají i digitální verze, které se jednoduše uplatní zadáním kódu v košíku. I u nás je časté, že dárkové poukazy mají různé výhody a komponují například slevy (za poukaz v hodnotě 200 Kč je možné nakoupit za 300 Kč a podobně). V praxi se dají pořídit poukázky v konkrétní hodnotě, na různé typy zboží nebo služeb, případně i na slevu.
Přesto však řada podnikatelů tápe v tom, jak správně voucher vytvořit a jaké právní náležitosti musí splňovat.
Legislativní rámec prodeje poukazů v Česku
Český zákon neobsahuje specifickou úpravu dárkových poukazů. Ačkoliv zná pojem “poukázka”, chápe jej jinak, než jak jej známe z e-shopů, obchodů a služeb. Na dárkové poukazy se vztahují obecná pravidla občanského zákoníku a daňové legislativy. Český zákon ošetřuje jen účtování dárkových poukazů - řeší tedy DPH a zdali je poukaz jednoúčelový či víceúčelový.
Dárkové poukázky jsou velmi variabilní produkt. Nelze očekávat, že všechny budou využívány stejným způsobem. Aby prodej poukazů fungoval, je s ohledem na právní jistotu a práva spotřebitele nutné definovat, jak budou poukazy používány. Co to znamená?
Nejlepším krokem je sepsat obchodní podmínky, na které se podnikatel při prodeji poukázky předem odkáže.

Co by měly obsahovat obchodní podmínky k prodeji poukazů
- kdo je vydavatelem poukazu a u koho lze poukaz uplatnit
- možnost či nemožnost využití (přenosu) třetí osobou - a jaké jsou důsledky takového převedení na třetí osobu
- jestli je možné předmět poukázky zvolit nebo je zvolen při jejím vydání
- jak poukaz uplatnit
- jestli je poukaz jednorázový, dá se využít opakovaně nebo rozložit uplatnění, případně jestli ji může využít jen ten, kdo ji uplatní jako první
- zdali je hodnota poukázky úročena
- jestli je možno poukázku vrátit oproti penězům
- časové omezení dárkové poukázky, a co se stane po vypršení limitu uplatnění
Koupit univerzální dárkový poukaz
Co by měl obsahovat každý dárkový poukaz
Dárkový poukaz nemusí obsahovat všechny obchodní podmínky zmíněné výše. Aby byl váš voucher důvěryhodný a zároveň zákaznicky přívětivý, měl by obsahovat alespoň následující informace:
Klíčové náležitosti dárkového poukazu:
- Název a identifikace poskytovatele – včetně IČO a kontaktních údajů.
- Hodnota poukazu (alternativně, pokud nechceme zmiňovat konkrétní částku, poukaz vystavíme s jasným popisem služby - např. „1× relaxační masáž 60 minut“).
- Doba platnosti – konkrétní datum, do kdy je možné poukaz uplatnit.
- Jedinečný identifikátor – číslo, QR kód nebo jiný prvek bránící padělání.
Případně můžeme na poukaz přidat i podmínky použití – např. „Poukaz nelze směnit za hotovost“, „Nevztahuje se na zlevněné služby“, apod. Můžeme také odkázat na web, kde máme sepsané obchodní podmínky online.

Jak vám s dárkovými poukazy pomůže Givery
V Givery máme s poukazy bohaté zkušenosti. Pomáháme firmám vytvářet, spravovat a distribuovat dárkové vouchery, ať už jde o papírové, digitální nebo firemní. Nabízíme i možnost automatizace procesů, tisk dárkových poukazů, poradenství při zavádění poukazů do firmy a možnost personalizace poukazů tak, aby vizuálně odrážely vaši značku.
Pokud si nejste jistí, jak s vydáváním poukazů začít nebo jak správně nastavit legislativní rámec, ozvěte se nám – rádi vám pomůžeme nastavit celý proces bez starostí.
Případně si můžete také přečíst, jak se mohou dárkové poukazy vyjímat jako dárek v dárkovém balíčku pro zaměstnance i obchodní partnery.